Thursday, November 24, 2011

Warrior Baek Dong Soo dah tamat

Mummy suka sangat tengok cerita ni...
Kisahnya buat mummy tak puas nak tengok lagi dan lagi...
dan malam tadi pengkhirannya membuat mummy sedikit kecewa bila Un
akhirnya mati....adesss mummy suka sangat watak Un tu...

Photobucket

Memang handsomelah dia ni...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Monday, November 21, 2011

Kedudukan isteri sebagai makmum


sila klik untuk tumbesaran
gambar ehsan dr google



SAYA ingin mendapat kepastian, bagaimanakah kedudukan sebenar ketika bersolat jemaah dengan isteri? Sebagai makmum, di sebelah manakah lebih afdal isteri berdiri sama ada di sebelah kanan atau kiri dan berapa pula jaraknya?

HUSNI,
Kuala Lumpur



DALAM solat jemaah, kedudukan imam dan makmum tersusun seperti sunnah Nabi Muhammad s.a.w iaitu imam tampil ke hadapan sementara makmum sama ada lelaki atau perempuan di belakang imam.

Dalam sebuah hadis, apabila baginda bangun untuk bersolat, kalangan sahabat pun bangun di belakangnya. (Hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud).

Terdapat kedudukan imam dan makmum ditentukan mengikut bilangan makmum dan jantinanya. Antaranya ialah:


(1) Apabila terdapat hanya seorang makmum lelaki, lebih mustahab (sunat) berada di sebelah kanan imam dengan membelakangkan sedikit tumitnya.

(2) Jika makmum hanya seorang lelaki dan perempuan, lelaki hendaklah berdiri di sebelah kanan imam sementara perempuan pula di belakang lelaki itu.

(3) Jika terdapat dua makmun lelaki, kedua-dua hendaklah berada di belakang imam.

(4) Jika hanya terdapat seorang perempuan atau beberapa orang perempuan, dia atau mereka hendaklah berdiri di belakang imam dengan tidak diselangi antara mereka jarak tiga hasta.


Ini jelas dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Anas: “Bahawa Nabi s.a.w bersolat di rumah Umm Sulaim lalu aku dan Yatim berdiri di belakangnya sementara Umm Sulaim di belakang kami.” (al-Zuhayli, 1985: II: 245; trj. II: 261-63).

Itulah kedudukan anda yang sepatutnya sebagai imam dan isteri sebagai makmum apabila berjemaah di rumah atau di tempat lain.




Thursday, November 3, 2011

Malaikat tak masuk rumah ada patung manusia, binatang

Sumber dari google


APAKAH jenis gambar atau objek yang dibolehkan untuk diletakkan di dalam rumah? Ini kerana saya difahamkan haram mempamerkan gambar atau patung di rumah selain malaikat rahmat juga tidak akan masuk ke dalam rumah. Mohon penjelasan lanjut daripada Dr.

HAFIS,
Selangor


ISLAM melarang meletakkan patung manusia, binatang atau objek lain di rumah.
Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya tuan punya gambar ini akan diseksa pada hari kiamat lalu dikatakan kepadanya: ‘Hidupkan barang yang dijadikan dan sesungguhnya malaikat tidak akan masuk rumah seseorang selagi di dalamnya ada gambar (patung).’” (Hadis riwayat Bukhari)

Hanya dalam keadaan tertentu patung dibenarkan seperti yang diriwayatkan dalam hadis bahawa Jibril a.s. pernah meminta izin daripada Nabi s.a.w untuk masuk rumahnya, kemudian kata Nabi kepada Jibril: “Masuklah! Tetapi Jibril menjawab: ‘Bagaimana saya hendak masuk sedang di dalam rumahmu ada cadar dinding yang penuh gambar! Tetapi kalau kamu mahu terus menggunakannya, maka putuskanlah kepalanya atau potonglah untuk dibuat bantal atau buatlah tikar (tikar lantai).
(Hadis riwayat Nasa’i dan Ibnu Hibban)

Ia hendaklah tidak sempurna sehingga tidak nampak dibesarkan dan dimuliakan.
Begitu juga dengan patung mainan kanak-kanak, ia dibenarkan kerana bukan dibesar-besarkan.

Manakala lukisan benda hidup seperti manusia dan binatang tidak dibenarkan menurut hadis di atas tetapi lukisan pemandangan alam masih dibenarkan.

Gambar daripada kamera diharuskan apabila mematuhi ajaran agama dalam berpakaian dan menutup aurat. Ia juga dilihat berlainan dengan lukisan yang melakar ciptaan sendiri.

Mufti Mesir, Sheikh Muhammad Bakhit menyatakan fotografi adalah tangkapan imej kepada benda yang benar menerusi kamera. Cara itu sedikitpun tidak ada larangannya (Qardawi, 1995: 117).


Soal jawab agama : Fikrah Dr. Salam (hmetro)



Tolongla klik yer...sana tu...

Instagram

Follow my Instagram

About Me

Followers

 

Blog Template by YummyLolly.com