Wednesday, December 14, 2011

Nak Tukar Ke Galaxy S II Amoled

Huh mummy duk berangan la pulak....
Nak tukar ke Samsung ni....macam best je....



Agak-agak ada sapa2 nak beli Blackberry Bold mummy ni tak????
Masih baru lagi tau...masih dalam waranty (betul ke eja ni) lagi...


Tuesday, December 6, 2011

SBPA


Ingat lagi tak hari tu mummy kata mummy kena pergi taklimat SBPA? Kalau tak ingat sila klik kat sini ye. Talimat tu telah disampaikan oleh Presiden Cuepecs sendiri iaitu Datuk Omar Osman.
Mummy tak nak cerita panjanglah tentang tu...cuma dari taklimat tersebut mummy dapat rasakan
banyak usaha-usaha yang telah dibuat oleh pihak kerajaan bagi membantu penjawat awam ni.
Dari segi kenaikan gaji baik yang lain-lain. Tunggu jelah pekeliling keluar nanti yang dijangka pada
15hb Disember ini. Cuma diharap selepas ni semua PA perlulah lebih kreatif dan bekerja kuat.
Mungkin bukan senang untuk memuaskan hati semua orang....sebab sememangnya manusia dilahirkan tidak pernah cukup dengan apa yang ada. Mummy harap bersyukurlah dengan apa yang bakal kita dapat dan bekerja dengan lebih kuat. Jangan pula duit nak tapi kerja malas...

Ni mummy tempek sikit jadual gaji baru untuk skim J....sebab apa J...dah tentulah sebab mummy dari kumpulan tersebut...

Selagi belum keluar pekeliling janganlah percaya 100% dulu..nantikan ada pula yang frust menonggeng bila jadual ni tak tepat ye...boleh juga ikuti perkembangan di fb KPPA.

Dari fb group

SBPA 2012 | JADUAL GAJI BARU UNTUK JURUTEKNIK J17 (SKIM J) | Maklumat terkini yang di terima mengenai Skim Gaji Juruteknik dan Skim Gaji Penolong Jurutera (Pembantu Teknik) dalam Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA 2012) ialah perbezaan antara Juruteknik dengan SPM dan Juruteknik dengan Sijil Politeknik (setaraf STPM). Manakala perubahan kepada nama gred jawatan juga. Maklumat untuk skim J (SPM) :

SSM J17 = SBPA J4-1 GAJI RM980-RM2805 KGT RM95
SSM J22 = SBPA J4-3 GAJI RM1935-RM3545 KGT 115
SSM J26 = SBPA J4-5 GAJI RM2290-RM4040 KGT 125

Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred :

Maklumat untuk skim J (Sijil Politeknik Setaraf STPM) :

SSM J17 = SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150

Maklumat untuk skim J (Pembantu Teknik) :

SSM J29 = SBPA J2-1 RM1565-RM4340 KGT RM145/150
SSM J36 = SBPA J2-4 RM3035-RM5555 KGT RM 180
SSM J38 = SBPA J2-5 RM3410-RM6140 KGT RM 195

Apa yang di paparkan disini mungkin belum sahih 100% lagi. Maklumat yang dipaparkan mungkin akan berubah sehinggalah terbitnya Pekeliling Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam 2012 yang sebenar.


Thursday, November 24, 2011

Warrior Baek Dong Soo dah tamat

Mummy suka sangat tengok cerita ni...
Kisahnya buat mummy tak puas nak tengok lagi dan lagi...
dan malam tadi pengkhirannya membuat mummy sedikit kecewa bila Un
akhirnya mati....adesss mummy suka sangat watak Un tu...

Photobucket

Memang handsomelah dia ni...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Monday, November 21, 2011

Kedudukan isteri sebagai makmum


sila klik untuk tumbesaran
gambar ehsan dr google



SAYA ingin mendapat kepastian, bagaimanakah kedudukan sebenar ketika bersolat jemaah dengan isteri? Sebagai makmum, di sebelah manakah lebih afdal isteri berdiri sama ada di sebelah kanan atau kiri dan berapa pula jaraknya?

HUSNI,
Kuala Lumpur



DALAM solat jemaah, kedudukan imam dan makmum tersusun seperti sunnah Nabi Muhammad s.a.w iaitu imam tampil ke hadapan sementara makmum sama ada lelaki atau perempuan di belakang imam.

Dalam sebuah hadis, apabila baginda bangun untuk bersolat, kalangan sahabat pun bangun di belakangnya. (Hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud).

Terdapat kedudukan imam dan makmum ditentukan mengikut bilangan makmum dan jantinanya. Antaranya ialah:


(1) Apabila terdapat hanya seorang makmum lelaki, lebih mustahab (sunat) berada di sebelah kanan imam dengan membelakangkan sedikit tumitnya.

(2) Jika makmum hanya seorang lelaki dan perempuan, lelaki hendaklah berdiri di sebelah kanan imam sementara perempuan pula di belakang lelaki itu.

(3) Jika terdapat dua makmun lelaki, kedua-dua hendaklah berada di belakang imam.

(4) Jika hanya terdapat seorang perempuan atau beberapa orang perempuan, dia atau mereka hendaklah berdiri di belakang imam dengan tidak diselangi antara mereka jarak tiga hasta.


Ini jelas dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Anas: “Bahawa Nabi s.a.w bersolat di rumah Umm Sulaim lalu aku dan Yatim berdiri di belakangnya sementara Umm Sulaim di belakang kami.” (al-Zuhayli, 1985: II: 245; trj. II: 261-63).

Itulah kedudukan anda yang sepatutnya sebagai imam dan isteri sebagai makmum apabila berjemaah di rumah atau di tempat lain.




Thursday, November 3, 2011

Malaikat tak masuk rumah ada patung manusia, binatang

Sumber dari google


APAKAH jenis gambar atau objek yang dibolehkan untuk diletakkan di dalam rumah? Ini kerana saya difahamkan haram mempamerkan gambar atau patung di rumah selain malaikat rahmat juga tidak akan masuk ke dalam rumah. Mohon penjelasan lanjut daripada Dr.

HAFIS,
Selangor


ISLAM melarang meletakkan patung manusia, binatang atau objek lain di rumah.
Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya tuan punya gambar ini akan diseksa pada hari kiamat lalu dikatakan kepadanya: ‘Hidupkan barang yang dijadikan dan sesungguhnya malaikat tidak akan masuk rumah seseorang selagi di dalamnya ada gambar (patung).’” (Hadis riwayat Bukhari)

Hanya dalam keadaan tertentu patung dibenarkan seperti yang diriwayatkan dalam hadis bahawa Jibril a.s. pernah meminta izin daripada Nabi s.a.w untuk masuk rumahnya, kemudian kata Nabi kepada Jibril: “Masuklah! Tetapi Jibril menjawab: ‘Bagaimana saya hendak masuk sedang di dalam rumahmu ada cadar dinding yang penuh gambar! Tetapi kalau kamu mahu terus menggunakannya, maka putuskanlah kepalanya atau potonglah untuk dibuat bantal atau buatlah tikar (tikar lantai).
(Hadis riwayat Nasa’i dan Ibnu Hibban)

Ia hendaklah tidak sempurna sehingga tidak nampak dibesarkan dan dimuliakan.
Begitu juga dengan patung mainan kanak-kanak, ia dibenarkan kerana bukan dibesar-besarkan.

Manakala lukisan benda hidup seperti manusia dan binatang tidak dibenarkan menurut hadis di atas tetapi lukisan pemandangan alam masih dibenarkan.

Gambar daripada kamera diharuskan apabila mematuhi ajaran agama dalam berpakaian dan menutup aurat. Ia juga dilihat berlainan dengan lukisan yang melakar ciptaan sendiri.

Mufti Mesir, Sheikh Muhammad Bakhit menyatakan fotografi adalah tangkapan imej kepada benda yang benar menerusi kamera. Cara itu sedikitpun tidak ada larangannya (Qardawi, 1995: 117).


Soal jawab agama : Fikrah Dr. Salam (hmetro)



Monday, October 10, 2011

ADOI....KORANG NI....TAK HABIS2 KIRA GAJI....


Sejak selepas pengumuman kenaikan gaji kakitangan awam hari tu...
sana-sini asik duk cerita pasal ni....
sana-sini duk congak sendiri dan buat andaian sendiri...
hinggakan mummy pun naik pening kepala mendengarnya....
Tunggu jelah keluar hitam putih nanti...barulah terjawab apa yang
korang duk congak-congak tu...
lepas tu siap buat andaian sendiri...dengan rasa tak puashati lagi...
Apasal susah-susah sangat duk kira....
Dah tiba masa nak tandatangan nanti buatlah pilihan yang mana satu
korang nak....sekarang ni buat kerja macam biasa...ok....
Yang penting bersyukur dengan apa yang ada....
dan bakal dapat nanti....

Sekadar meluahkan rasa hati kat sini...
tiada kena mengena dengan rakan-rakan blogger ye...



Thursday, October 6, 2011

Dah dapat cek dari Nuffnang!!!!!

Hari ini mummy dah dapat cek dari nuffnang. Oklah kira dah dapat walau hati
ada sedikit terguris disebabkan kan amount kena potong hari tu.
Apa-apa pun thanks to nuffnang....




Monday, October 3, 2011

SEMOGA BERJAYA...

Besok anak sulung mummy bakal menduduki peperiksaan PMR.
Mummy doakan semoga berjaya....
Tenangkan hati dan banyakkan berdoa
semoga Allah SWT memudahkan
saat-saat menjawab soalan....

Doa dan restu mummy sentiasa mengiringi...

Good luck Sayang....



Thursday, September 29, 2011

KEMBAR SIAM SATU ANUGERAH....

KEMBAR...bayi kembar siam belum diberi nama di HNSZ.
KEMBAR...bayi kembar siam belum diberi nama di HNSZ.


KUALA TERENGGANU: “Masa mula-mula doktor beritahu bayi yang akan dilahirkan nanti kembar siam, kami berserah dan reda dengan ketentuan Tuhan sehinggalah bayi itu benar-benar bergabung di dada,” kata Zulkifli Ngah, 41, bapa kepada bayi kembar yang dilahirkan isterinya, Noraini Mohamad, 31, di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, kira-kira jam 11 pagi, 22 September lalu.

Menurutnya, ketika isterinya menjalani imbasan di Hospital Kemaman kira-kira enam bulan lalu, doktor memberitahu zuriatnya itu kembar siam sebelum mereka mengikuti proses sama di HSNZ dan Hospital Kuala Lumpur selepas itu.


Kata penjual ikan di Kemaman itu, walaupun doktor di HSNZ masih belum membuat sebarang diagnosis penuh keadaan kembar siam itu, dia sedar bayinya itu perlu menjalani pembedahan pada masa depan.

“Seperti ibu bapa lain, saya ingin melihat kembar ini menjalani kehidupan yang sihat, begitupun saya tidak fikir mampu membayar bil perubatan dan pembedahan mereka,” katanya.


Menurutnya, dugaan sebegini tidak pernah berlaku kepadanya sebelum ini apabila anak ketiga dan keempat lahir bergabung tidak seperti anak pertama dan keduanya yang kini berusia enam dan tujuh tahun.


“Saya terima dugaan ini sebagai takdir tetapi saya tetap memerlukan bantuan kewangan untuk keperluan mereka pada masa depan kerana pendapatan saya sebagai penjual ikan hanya cukup untuk kehidupan sederhana kami sekeluarga,” katanya sambil berharap dapat bertukar kerja baru di bandar raya ini bagi memudahkannya berulang-alik menjaga bayi yang masih mendapat rawatan di HSNZ.

“Saya benar-benar berharap ada pihak sudi membantu menghulurkan bantuan untuk masa depan bayi kembar selepas ini dan saya menyerahkan kepada kebijaksanaan doktor menentukan bila masa sesuai bayi itu akan dibedah,” katanya yang mengalukan sumbangan individu dan syarikat untuk menghubunginya di talian 012-9551435.


NOTA KAKI : BARANG SIAPA YANG INGIN MENDERMA KEPADA BABY KECIL INI
SILA LAH MENGHUBUNGI NOMBOR YANG TERTERA DI ATAS. PALING TIDAK PUN DOAKANLAH SEMOGA KEMBAR INI SELAMAT MENJALANI PEMBEDAHAN WALAUPUN BELUM DITENTUKAN MASANYA. APA-APAPUN PEMBEDAHAN TETAP PERLU DILAKUKAN...

Wednesday, September 21, 2011

Nuffnang - Ada masalah ke???

Pernah tak kejadian seperti ini berlaku pada kawan-kawan???
Sebelum hari raya hari tu mummy dah buat penebusan yang berjumlah sebanyak rm2++
tapi malangnya bila mummy cek hari ni jumlah yang belum dibayar
cuma rm78.05. Mungkinkah berlaku kesilapan???
Dan kalau pernah berlaku pada siapa mummy nak mengadu hal seperti ini???
Sedih sangat dahlah jumlah tu adalah merupakan jumlah terkumpul mummy
sepanjang tahun ni...tup-tup dah tinggal byk tu...
memang mummy frust sangat-sangat...



Diharap pada sesiapa yang tahu bagaimana nak selesaikan masalah ni
boleh bgtau mummy ye...
Semoga ianya boleh dijadikan panduan untuk kawan-kawan lain juga.

Monday, September 19, 2011

Maut Tersepit 2 jam

DI SINI...sepupu mangsa, Selamat Salleh menunjukkan tempat mangsa, Azizan yang maut akibat tersepit lori, semalam.


KANGAR: “Sebaik tiba di tempat kejadian, saya terus memegang tangan suami yang sudah sejuk dengan mukanya kebiru-biruan. Mayat arwah ketika itu masih dalam keadaan berdiri,” kata Iziatun Mayuzia Che Saad, 35.

Mayat suaminya, Azizan Ramli, 44, ditemui penduduk dalam keadaan berdiri ketika tersepit di antara bahagian hadapan lori dengan dinding sebuah surau di Kampung Perawah, Mata Ayer di sini, dipercayai akibat diheret lori berkenaan yang menggelongsor ke hadapan, kira-kira jam 8.15 pagi semalam.


Lebih menyayat hati, nahas itu dipercayai disedari penduduk kira-kira dua jam selepas mangsa tersepit.

Ketika kejadian, Azizan memeriksa lori terbabit apabila kenderaan itu tiba-tiba bergerak menyebabkan dia dipercayai cuba membuka pintu untuk menarik brek tangan, tetapi gagal menyebabkan dia tersepit.


Iziatun berkata, selepas dimaklumkan jiran, dia bergegas ke tempat kejadian yang hanya 50 meter dari rumahnya.


“Pagi tadi (semalam) saya tidak menyedari bila suami keluar rumah untuk memeriksa lorinya yang diletakkan di depan surau, tapi selalunya dia akan keluar jam 6.30 pagi,” katanya ketika ditemui menuntut jenazah suaminya di Bilik Mayat, Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, semalam.

Menurutnya, selepas memeriksa lori, biasanya arwah pulang ke rumah untuk mandi dan bersarapan bersama keluarga sebelum keluar memandu lori membawa tanah itu.


Azizan mempunyai lapan anak hasil perkongsian hidup dengan dua isteri, termasuk empat anak berusia tiga hingga tujuh tahun hasil perkongsian hidup dengan Iziatun.

Difahamkan, seorang penduduk yang lalu di hadapan surau itu terkejut apabila menjumpai pemandu lori itu tersepit lalu meminta bantuan jiran mengeluarkan mayat mangsa yang masih berdiri sebelum menghubungi polis.


Iziatun berkata, dia tidak mengesyaki sesuatu dan menunggu suami bersarapan, tetapi dia tidak juga muncul.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Padang Besar, Superintendan Che Man Md Dros, berkata pemandu lori itu disahkan meninggal dunia di tempat kejadian dan hanya disedari penduduk hampir dua jam selepas kejadian.


“Mayat mangsa ditemui seorang jiran dalam keadaan berdiri akibat tersepit di depan pintu lori dengan dinding Surau Kampung Perawah, kira-kira jam 8.15 pagi tadi (semalam),” katanya di sini.


Beliau berkata, berdasarkan maklumat, mangsa dipercayai keluar dari rumahnya pada awal pagi untuk memeriksa lori muatan tanah yang diletakkan di depan surau berhampiran rumahnya.


Katanya, tiba-tiba kenderaan terbabit menggelongsor ke hadapan dan mangsa cuba membuka pintu lori untuk menarik brek tangan, tetapi gagal hingga menyebabkannya tersepit antara bahagian hadapan kenderaan dan dinding surau terbabit.


“Mayat mangsa dibawa ke HTF untuk bedah siasat dan dilaporkan mengalami kecederaan dalaman akibat tersepit,” katanya.


Che Man berkata, pihaknya menolak sebarang perbuatan khianat dan mengklasifikasikan kes sebagai kematian mengejut.


Teringat satu ketika dulu pakcik kepada hubby mummy pun
meninggal dunia disebabkan peristiwa yang hampir sama.
Nauzubillah...sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah.


Friday, September 9, 2011

KEAGUNGAN TUHAN

Gambar mengagumkan planet Zuhal


IMEJ planet Zuhal yang dirakamkan dari kapal angkasa Cassini-Huygens didedahkan media Barat kelmarin.

WASHINGTON - Satu imej planet Zuhal yang mengagumkan berjaya dirakamkan oleh kapal angkasa lepas Cassini-Huygens, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Menurut seorang ahli astronomi, Robin Canup di Institut Penyelidikan Barat Daya di Boulder, Colorado, imej tersebut mengagumkan kerana bahagian malam Zuhal kelihatan bercahaya akibat lantunan cahaya gelang yang terdapat di sekelilingnya.

Kapal angkasa Cassini-Huygens merupakan projek usaha sama melibatkan Agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan, Agensi Angkasa Lepas Eropah dan Agensi Angkasa Lepas Itali.

Ia dilancarkan pada 1997 dan akan terhempas di planet Zuhal pada 2017. - Agensi

SUMBER KOSMO

Syukur Ya Allah kerana memberi aku peluang untuk
hidup di atas bumi Mu yang indah ini...

Thursday, September 8, 2011

Sekitar Perjalanan Balik Kampung

Syukur Alhamdulillah mummy panjatkan ke hadrat Allah SWT
kerana memudahkan perjalanan pergi dan balik mummy semasa
pulang berhari raya hari tu. Walaupun rekod dari Ops sikap bahawa
tahun ini adalah merupakan tahun terburuk kerana mencatatkan
paling banyak kematian namun mummy masih mampu
menghirup udara segar hingga ke hari ini. Sesungguhnya setiap
kejadian yang menimpa punya hikmah yang tersirat dan tersurat.
Kepada keluarga-keluarga mangsa yang telah pergi
di jalanraya mummy ucapkan takziah kerana sesungguhnya
Ajal maut itu di tangan Allah SWT.

Mummy bertolak pulang ke kampung mummy di Pantai Timur pada hari Jumaat.
Seperti kebiasaan mummy tak suka memulakan perjalanan pada waktu malam
jadi kami memilih waktu pagi. Ternyata keadaan jalan pun lengang dan
tiada sebarangn kesesakan pun pada hari itu.
Mungkin juga sebab mummy memulakan perjalanan pada waktu pagi sebab
menurut cerita kawan mummy petang tu keadaan jalan dah mula sesak.

Plaza tol...pantas...


Bestnya kalau tiap kali balik raya macam ni...


Anak-anak paling suka lalu terowong ni...


yesss...welcome to kelantan


Ada pulak kejadian yang mummy tak pernah lihat
di Malaysia ni...
sewaktu orang lain tengah berhenti rehat di hentian Gua Musang
sekumpulan warga arab ni...enak menjamu selera di pondok ni...
Mummy pun keliru sebab yang perempuanya semua bertudung litup.
Namun fikiran positif mummy menyatakan yang mereka sedang
bermusafir. Cuma bila makan di tempat terbuka...siap
bentang saprah bagai memang tak sesuai. Akhirnya mummy terpaksa
memberikan alasan yang munasabah kepada anak-anak mummy
yang belum akil baligh itu.

SYUKUR ALHAMDULILLAH


Friday, August 19, 2011

ADAKAH ANDA TERMASUK DLM GOLONGAN ANAK-ANAK MAK INI???? FIKIR-FIKIRKANLAH..

As-Salam…..
Untuk tatapan dan renungan semua anak-anak dan mak-mak….semoga ianya tidak berlaku kepada kita ya, InsyaAllah………..

"Mana Mak?'

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.
Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”
Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

DUA PULUH TAHUN KEMUDIAN

Jam 6.30 petang
Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.
Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"
Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”
Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .
Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.
Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.
Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.
Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”
Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.
Beberapa tahun kemudian
Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.
Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.
Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.
Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..
Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.
Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,
"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.
Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa perasaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?


Friday, August 12, 2011

SALAM JUMAAT




glitter-graphics.com




Tuesday, August 9, 2011

BONUS UTK KAKITANGAN AWAM


Alhamdulillah dapat jugak...daripada takde langsung...

* Kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada 1.27 juta penjawat awam Persekutuan bulan ini.

* Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan juga bersetuju memberi bayaran khas sebanyak RM500 kepada 590,000 pesara kerajaan.

* Bonus dan bayaran khas ini akan dibuat pada pertengahan bulan ini yang melibatkan perbelanjaan sebanyak RM2 bilion.


Friday, August 5, 2011

SHOUTMIX DAH KENA BLOCK

Mummy nak minta maaf sangat-sangat kat kawan-kawan
yang dah terjah blog mummy ni dan tinggalkan jejak
kat shoutmix sebab dari minggu lepas lagi shoutmix mummy dah
kena block. Sumpah mummy bukan sengaja tak nak terjah blog kawan-kawan ye.
So lepas ni kalau nak tinggal jejak tu boleh tinggalkan kat ruang
komen jd senang untuk mummy menjejakinya kemudian.





Followers

Tolongla klik yer...sana tu...

Instagram
 

Blog Template by YummyLolly.com