Saturday, July 3, 2010

KENALI PENYAMAN UDARA ANDA...



MARI DEKAT...MARI DEKAT....
HAAHAAHAA BEST PULAK IKLAN TU KAN..



Adakah anda tahu gambar apa kat atas tu?...Sesiapa yang tak tahu duduk dekat-dekat ye...kerana hari ni cik kiah nak bercerita tentang ECO PATROL....alaaa yang Anne Ngasri ngan bekas suaminya dok buat iklan tu. Mula-mula akak pun tak tahu juga apa itu ECO Patrol ni tapi bila dah baca timbul pula ingin berkongsi dengan rakan-rakan.

Ada sesiapa yang tak pakai aircond kat rumah?...hehehe rumah akak pun takde baru nak survey la ni..mana yang bagus dan boleh menjimatkan. Semua orang tahukan Aircond ni berfungsi mengeluarkan hawa sejuk pada tahap sama tanpa mengira ruang terbabit kosong atau ada orang. Sudah tentulah ini membawa kepada pembaziran tenaga dan wang ringgitkan. Kelemahan pada alat penyaman udara biasa ini telah diatasi menerusi pengenalan sistem teknologi Eco Patrol. Selain dilengkapi ciri Intelligent Inverter yang menjimatkan tenaga elektrik sehingga 50%, terdapat juga yang menyediakan sistem Eco Patrol.

Apakah itu Eco Patrol?

Eco Patrol berfungsi memberi tahap keselesaan dan penjimatan maksimum sehingga 60% kepada pengguna. Pastinya ramai yang ingin tahu bagaimana Eco Patrol berfungsi sehingga dapat memberi faedah sedemikian?

Jawapannya kerana sistem itu dapat mengesan pergerakan orang diruan terbabit, lantas mengeluarkan hawa dingin mengikut tahap diperlukan. Penghuni yang hanya dudu di sofa dan yang sedang melakukan aktiviti bergerak, memerlukan tahap kedinginan lebih daripada yang sedang duduk. Dengan Eco Patrol, tahap kedinginan aka disesuaikan mengikut keperluan sepatutnya. Ini kerana Eco Patrol dapat membezakan kehadiran manusia dengan bantuan sinaran infra merah yang ada secara semulajadi pada semua objek dan makhluk di muka bumi. Walaupun sinaran ini tidak nampak pada mata kasar, tetapi ia boleh dikesan oleh sensor Eco Patrol menerusi radiasi haba, jika objek atau makhluk itu berada di dalam kawasan zon pengesannya.

Apabila objek/makhluk bergerak di dalam lingkungan zon pengesan, Eco Patrol akan membandingkan suhunya dengan suhu ruang. Daripada perbezaan suhu dan aktiviti pergerakan semulajadi objek/makhluk, Eco Patrol dapat menilai tahap kesejukan yang diperlukan penghuni di situ.

Uniknya fungsi Eco Patrol hanya berfungsi ke atas manusia, benda statik tidak memberi kesan kepada sensornya begitu juga makhluk kecil seperti serangga dan binatang peliharaan walaupun ia bergerak kerana saiznya tidak dikesan. Justeru bagi mereka yang mementingkan penjimatan tenaga tanpa menjejaskan tahap kenyamanan, Eco patrol adalah jawapannya. Sebaik sahaja alat pendingin hawa dipasang dengan alat kawalan kauh. Eco Patrol terus mengesan tahap kehadiran manusia dan aktiviti di dalam ruang terbabit dan menyesuaikan suhu mengikut keperluan mereka. Seterusnya dapat menjimatkan tenaga dan kos elektrik sehingga 20%. Jika bergandingan dengan sistem Intelligent Inverter dapat dikurangkan 10% lagi. Malah dengan kedua-dua sistem itu mamp menjimatkan penggunaan elektrik sehingga 60%. Contoh penyaman udara jenis ini adalah ECO SENSE I2 PANASONIC.


2 comments:

NaNaJoe said...

nana xsuka sgt aircond ni..
sbb nanti kulit kering n cepat kedut..hehee~~

zures said...

Nana...samalah kita. Akak pun tak suka aircond. Dahlah kat ofis aircond memanjang..balik rumah pun nak aircond gak...mau kecut kulit...

Followers

Tolongla klik yer...sana tu...

Instagram
 

Blog Template by YummyLolly.com