Thursday, March 11, 2010

Subject : Akum Versus As Salam

Photobucket


Ilmu utk dikongsi bersama :

Pagi semalam dengar radio ikim (91.50 fm), ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulallah s.a.w.
Antaranya tentang bab memberi salam.
Baginda memberi salam dengan lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam
dari para sahabat dengan salam yang penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Beri salam - assalamualaikum"
Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"

Apabila kira berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata "Kirim salam assalamualaikum pada ZIZAH ye" contoh lerr...
Bukannya : "Kirim salam kat ZIZAH ye"

Dan bukannya " Kirim salam maut" statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Semoga ada manfaat.

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot"
Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan
"Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan.
Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan
"As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna
shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang
bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.
Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan
dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.
Semoga ada manfaatnya.

kalau ada kemuskilan berjumpalah yg pakar dlm bidang ni.....

Sesungguhnya terlalu banyak kekhilafan kita sebagai hambanya di alam fana ini...

9 comments:

baincardin said...

Salam. Thank you for the info and tenkiu for sharing! ^_^

zures said...

baincardin...sama-samalah kita ingat mengingati sesama kita kan...

greenhall said...

assalamualaikum.





betul. thanks for sharing.

BezBuddy said...

akak...sy penah dgr gak psl akum...so sy pkai salam skg ni...salam leh kn?

izad said...

As-salam zures...terima kasih berkongsi ilmu...

SwEetForEst said...

hmm..

memang

ramai

masih

ambil

sambil

lewa

pasal

bende

nieyh..

susah

nak

cakap..

^__^

farra-eng said...

dlu pernah kecoh gantikan akum tu dengan "salam" sudah memadai..sekrg dh tkar jadi "as salam" lak..banyak betul percanggahan alim ulama nie..apatah lagi org2 yg x reti sangat psl agama ..jadi mcm lalang lak..tiup kekanan ikut..tiup kekiri ikut gak ..dunia akhir zaman..

pak long said...

salam buat tuan umah...
jadi kita kena buat ingatan..tak semua boleh kita tulis short hand....

qismina said...

so perkataan salam tak leh gak ke?
contohnya salam, mak.. sihat?

eehhehee.. as salam sama jer kut makna dia ngn salam..

paling tak suka ada org pakai semekom.. paling pantang.. yg tue mmg kompom kena tegur.. tk elok langsung ucapan tue..

Followers

Tolongla klik yer...sana tu...

Instagram
 

Blog Template by YummyLolly.com